donderdag 4 oktober 2007

Omaloos

Gisterenavond is mijn Roemeense oma naar huis gegaan, ze is hier bijna drie maanden geweest en ze vertelde mij dat ze nodig even moest stofzuigen thuis (ja ik versta ook Roemeens!). Over drie weekjes komt ze weer terug zodat mama kan gaan werken en zij overdag op mij gaat passen, alsof ik zomaar zou weglopen of zo. Het zal wel even wennen zijn voor mij maar gelukkig is mama er nog om mij te verknuffen. Ergens uit de tijd van het liedje over mij (kleine kokette Catinca) werd er ook een ander liedje gezongen en dat ging volgens mij over oma's: Daar was laatst een oma loos, die wou gaan varen, die wou gaan varen, daar was laatst een oma loos die wou gaan varen als lichtmatroos. Nu zijn de tijden veranderd en is vliegen veel gemakkelijker maar daar houden oude liedjes geen rekening mee. Ik zal tot ik einde der dagen koket moeten zijn terwijl ik stiekempjes over mijn schouder kijk. Dit soort liedjes zijn eigenlijk een soort geschiedenisboekjes waarin voorbije dagen worden uitgebeeld en in mijn geval krijg ik gratis (dat is mijn Nederlandse kant) een stukje geschiedenis mee dat teruggaat tot 1962 terwijl ik nog geen 8 weken oud ben en wordt Oma gratis lichtmatroos, wat dat ook moge zijn. Lieve oma, wees maar lekker loos als je over drie weken maar wel terugkomt want ik kan niet te lang omaloos.

1 opmerking:

Anoniem zei

Lieve Catinca,

Wat leuk om jou via het digitale medium te mogen ontmoeten! Wat beleef je toch een boel dingen en wat weet je dat op een mooie manier aan ons te vertellen. Aanhakend op jou vorige bericht over "verknuffen", ik hoop dat ik jou ook eens mag verknuffen, of hebben mamma, oma en tante Monica daar een alleenrecht op?
Ik kan je trouwens vertellen dat er nog meer nederlandse liedjes bestaan waarin jouw naam de hoofdrol speelt. Zo ken ik je ook als een kleine zeemeermin en als een danseres. Dat laatste liedje lijkt wel een beetje met jou achtergrond te kloppen, want dat danseresje komt uit verre landen en met jouw Portugese en Roemeense familiewortels, is dit liedje haast speciaal voor jou ontworpen. Als je wil kan ik de liedjes aan mamma geven, zodat jij ze kan leren en kan dansen. Ik had je namelijk nog niet vertelt dat bij dat liedje over dat danseresje ook bewegingen horen! Veel plezier met het verkennen van de wereld! Groetjes, Eline